torstai 19. syyskuuta 2013

Seuraava päivä menikin sitten palautueassa! Selkeää uupumista oli ilmassa vaikka kovasti yritettiin sitä jäätelöllä ja valkoviinillä korjata. Tankkailimme leirissä ja lähdimme tutustumaan Chamonixin kylään. Kylä on kohtuu hintainen ja tottakai ranskalaisessa kylässä sai kulumaan runsaasti patonkia ja viiniä. "Merci beaucoup" alkoi taipumaan myös suomalaisessa suussa. Kyläpahanen oli aivan täynnä toinen toistaan hienompia alppityylisiä taloja.  Kaikki talot olivat täynnä omia pikkuerikoisuuksia ja kukkia oli kaikkien parvekkeilla. Ei tullut yhtään ikävä skandinaavisia elementtitaloja.

Iltapäivä meni kaupungilla pyöriessa ja illasta palattiin takaisin leiriin. Teimme päätöksin, että aloitamme matkan huipulle seuraavana päivänä. Kaikki ylimääräinen karsittiin pois! Koska olimme itsenäinen retkikunta ja käytimme telttoja yöpymiseen tuli meille painoa jokaisen reppuun jo lähtökohtaisesti enemmän kun majoituspalveluita käyttävälle. Tämän lisäksi reittivalinnaksemme oli Three Monts -reittiä ylös ja normal routea (Gouter Hut -reittiä) alas. Tämä tarkoitti sitä, että kaikki varusteet piti raahata myös vuoren yli. Grammoja viilattiin vaatteista, vain ihan pakolliset mukaan. Itsellänihän oli mukaan ängettävä myös 1,4kg painava järjestelmäkamera.

Varustelista:

Päällä:
  • merinobokserit (Devold)
  • merinokerrasto
  • merino t-paita
  • nahkaiset kiipeilyhanskat (Petzl)
  • softshell housut (Arc'teryx)
  • softshell takki (Haglöfs)
  • merinovilla Buff
  • Julbo aurinkolasit
  • Falke TK2 Wool (MAAILMAN PARHAAT SUKAT)
  • Suunto Quest -sykemittari
  • La Sportiva Batura -kengät
Repussa:
  • makuualusta (Thermarest Prolite +)
  • Joutsen Halla-makuupussi
  • keitin (MSR reactor)
  • Edelrid kaasu 230g
  • tulukset
  • 5kpl pussiruokaa
  • keksejä
  • pipareita
  • Nalgene-pullo 1l
  • taukotakki (Berghaus Ramche down)
  • kamera (Canon 5d Mark II)
  • objektiivi (Sigma 16mm fisheye f2.8)
  • varahanskat (softshell)
  • vararukkaset (Haglöfs)
  • unisukat(bridgedale)
  • teltan kaaret
  • kiipeilyvarusteet (valjaat yms...)
  • hakku
  • kävelysauva
  • kypärä

Osa tavaroista jaettiin porukan kesken kuten majoitustarvikkeet sekä keitin. Muuten mentiin kukin omillaan ja esimerkiksi omasta repusta jäi pois kuorikerros koska keli oli luvattu hyväksi. Tämä osoittautui onneksi ihan hyväksi päätökseksi.

Seuraavan aamuna lähdettiin taas Midin-hissillä ylöspäin matkaten ja samaisen lumiharjanteen kautta Midin tasanteelle.
Toisessa nousussa huomasi aklimasoitumiskeikan vaikutuksen. Tällä kertaa ei ollut juurikaan tukala olo ja ruokaakin tuli syötyä melkein kahden edestä, jotta viimeisetkin energian rippeet saatiin kehoon. Luulin jo unohtaneeni lusikan leiriin,  joten illallinen kiskottiin kitusiin urheiluteippi/pakkauspussi viritelmällä. Myöhemmin lusikka löytyikin sitten untsarintaskusta.

Noin kello 20:00 laitettiin päät tyynyn ja ainoa asia mikä esti sykkeen laskun oli takaraivossa jyskyttävä ajatus "ensi yönä sitten mennään".