torstai 29. elokuuta 2013

Sulkurenkaita, köysitarraimia ja taljauspyörä


Viisi päivää lähtöön. Huh huh! Alkaa jo jännittämän ihan tosissaan.

Kaikki varusteet on nyt hommattu tai ainakin melkein. Tänään kävin ostamassa muutaman pidemmän dyneema slingin ja samalla piti ostaa parempaa prusikointi narua, joka sitten unohtui. Kotoa löytyy 7mm tarvikenarua, mutta se on hieman jäykähköä kamaa, joten vieläkään ei ole hankinnat tässä.

Aamupäivällä minua haastateltiin reissuun liittyen radioon. Tanja Perkkiö Lahden Radiosta tuli käymään meillä kotona ja aikaa vierähti mukavasti puolitoista tuntia jutellen reissukuvioista ja muista suunnitelmista. Lopullinen haastattelu ei toki ole niin pitkä, nauhalle saimme noin 10 minuuttia juttuja. Haastattelu on kuultavissa Lahden Radiosta perjantai aamuna klo 9.40. Lisäksi lauantaina julkaistaan nettiartikkeli, joka on luettavissa Lahden Radion nettisivuilta.

Kävin harjoittelemassa myös hieman jäätikkömarssia. Tähän soveltuvat hienosti Messilän laskettelukeskuksen rinteet, jotka mahdollistavat hyttysvapaan harjoitteluympäristö ja hienot näköalat.
Harjoittelin lähinnä erilaisia köysitekniikoita sekä kävelin rinnettä ylös ja alas. Samalla sai totutettua hartioita repun kantamiseen. Köyden kanssa puljaaminen ja tekniikoiden tulisi olla aika hyvin hallinnassa että vuorella ei tulisi sen takia ongelmia. Nyt sain vielä köyden solmuun...

Hankin reissua varten Petzl Micro Traxion taljapyörän. Se on on uusi itselukittuva taljapyörä ja  suunniteltu railopelastusta, taljaamista ja pelastautumista varten. Sitä voi käyttää myös soolo-kiipeilyn varmistuslaitteena. Toivottavasti taljapyörälle ei ole käyttöä reissussa, mutta mikäli sitä tarvitsee, on taljaustekniikan oltava tuttu.

Micro Traxion on noin puolet pienempi painoltaan ja myöskin kooltaan kuin edeltäjänsä Mini Traxion. Painoa on valmistajan mukaan vain 85 grammaa. Lähtökohtaisesti siis pelkkiä hyviä juttuja.

Messilän mäet eivät olleet kuitenkaan riittävät railosimulaatiolle, joten harjoittelu jatkui Kerinkalliolla. Siellä köyteen sai hieman lisää vetoa. Ja vaikka taljaus alkoikin jo siellä sujua, ei Mari vieläkään antanut heittää Ringoa uhriksi.
Kamojen purku.
Ankkurin rakentaminen.
Taljapyörän asentaminen ovaalin muotoiseen karabiiniin.

Tibloc-köysitarrain.

Tarkistus että kaverilla on kaikki hyvin.

Talja toimii.


Ringo vahtii ettei ankkurointi petä.

Köysitarraimen asennus... ensin väärinpäin.

Sitten kiskotaan.

Uhri näkyy jo.

Pelastusoperaatio on onnistunut!


Markus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti